Frygt ikke!

af Gert Nicolajsen

Vi er på vej mod juletiden. For nogen af de mindste er det virkelig nyt og spændende. Der er ikke mange juleaftener at huske til­bage på. Det er stadig alt sammen bare så godt og trygt. For mange af os er det en høj­tid på året, som vi kender rigtig godt. Vi har mange års erfaring med jul. Gode erfaringer med samvær og glæde. Måske også smerte­lige erfaringer af svære dage med ekstra savn. I hvert fald også erfaringer med juletravlhed. Gaver og mad skal på plads. Ju­letidens dejlige arrangementer er så mange, at det ind imellem bliver for meget selv for os erfarne!

Men bag alle vore erfaringer gemmer sig noget evigt og uforanderligt, som er julens vigtigste gave og vigtigste erfaring.

Englen julenat fanger det med de stærke ord: Frygt ikke! Se, jeg forkynder jer en stor glæde, som skal være for hele folket: I dag er der født jer en frelser i Davids by; han er Kristus, Herren!

Frygt ikke! Vi lever midt i en travl tid, hvor frygten så let sniger sig ind. Måske ter­ror. Måske de mange flygtninge. Måske sygdom. Måske tabet af en af mine kære. Frygt kommer snigende ad mange veje til os. Og vel er der meget at frygte, men midt ind i vores liv lyder et: Du skal ikke frygte, for du må være i en meget stærkeres hånd, der ikke rystes af alt det, vi frygter. Du må være i Jesu hånd. Han som kom til vores jord julenat. Ikke bare som en opdagelses­rejsende, der efter lidt kig og snak drog til­bage til den himmelske tryghed. Men en frelser - en befrier fra alt ondt - en besejrer af død og ondskab. Det kostede ham livet at blive vores frelser! Og fyldt af kærlighed til netop os gjorde han det.

Der kommer han os i møde som den evige julegave, vi må knytte til ved i tro. Og han rystes og forsvinder ikke på grund af terror, død eller noget andet frygteligt. Han siger tvært imod: Jeg vil være med dig alle dage lige til verdens ende. Jeg vil bære dig og løfte dig helt ind i evigheden, hvis du vil lade mig få lov!

For mig er det at sige Glædelig Jul også at ønske for hver eneste: Må Jesus være din tryghed midt i en fortravlet og alt for ofte frygtelig verden. Må Jesus få lov at bære dig og give dig sin velsignelse.

Glædelig jul 
Gert Frost Nicolajsen